Schade proces

Het schadeproces is in een aantal fasen te verdelen te weten, calculatie, demontage, plaatwerk, voorbewerking, spuiten, montage en facturatie.

In vogelvlucht het gehele proces van reparatie.

Het maken van een calculatie gebeurt grotendeels geautomatiseerd. In de database bevindt zich van elk merk, type en model het complete exploded view waarbij tot in het kleinste detail elk onderdeel van het betreffende voertuig in beeld kan worden gebracht.

De beschadigde onderdelen worden gedemonteerd en vervolgens vervangen. De vervangen onderdelen worden gescheiden en verantwoord afgevoerd.

Beschadigingen gaan vaak gepaard met krassen of deuken of andere vervormingen. Met de tegenwoordige technieken is het vaak mogelijk om plaatdelen uit te deuken zonder dat het plaatdeel gespoten hoeft te worden.

Als de carrosserie of de wielophanging beschadigd is kunnen onderdelen hiervan vervangen of gericht worden.
Door middel van richtbanken en uitlijnapparatuur kan de maatvoering weer afgesteld worden met de door de fabrikant opgegeven waarden.

Bij de voorbewerking worden alle herstelde onderdelen weer strak gemaakt. Dit betekent het schuren van de plaatdelen en deze delen voorzien van grondlak voor optimale hechting. Na droging wordt de grondlak geschuurd en de naden van naastliggende delen waterdicht afgekit.

Nadat het voertuig of het relevante gedeelte nauwkeurig is gereinigd en ontvet kan het in de juiste kleur worden gespoten door milieuvriendelijke watergedragen autolakken. Het afspuiten gebeurd in een moderne stofvrije spuitcabine.

Nadat de lak heeft kunnen drogen bij een temperatuur van 60° Celsius kan het afmonteren beginnen.
De onderdelen worden weer gemonteerd en nieuwe plaatdelen krijgen een anti-roest behandeling.
Vervolgens wordt het voertuig volledig gereinigd voordat deze weer aan de klant wordt afgeleverd.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+